Bornholm august - september 2009

Retur til Rejsebeskrivelser

Opdateret d. 28.12.2019

Links kontrolleret 28/12 2019.

I slutningen af august / begyndelsen af september 2009 holdt vi en uges ferie på Bornholm. Et godt tidspunkt, hvor de fleste turister havde forladt øen og klipperne var blevet passende varmet op i sommerens løb. Solskinsøen levede i alt væsentligt op til sit navn, kun en enkelt dag var det udpræget "museumsvejr".
Sommerhuset lå i Øster Sømarken i nærheden af Dueodde. Det var booket via Cofman og levede i overflod op til vores forventninger: Velindrettet og med havudsigt.

Øster Sømarken

Ferien forløb i hovedtræk således:

Lørdag ankom vi til Rønne fra Ystad med Bornholmstrafikkens speedbåd, katamaranfærgen Willum Clausen. Fin tur.

Søndag så vi bl.a. Bornholms kunstmuseum nord for Gudhjem. Det var en seværdig bygning med flotte malerier og keramiksager indeni. Caféen bød på en glimrende laksesandwich og en elendig grønsagstærte.
Om aftenen spiste vi på restaurant Kadeau i Vester Sømarken. (Vi ville egentlig have begyndt ferien om lørdagen med et måltid dér, men alt var optaget.) Restauranten lå ud til stranden, og der var havudsigt fra alle borde. Prisniveauet var i den høje ende, men vi fik et særdeles velsmagende måltid.

Bornholms kunstmuseum

Mandag trillede vi igennem det idylliske Helligpeder nord for Rønne, var et smut forbi Hammershus, Hammersøen og Opalsøen. Derefter kørte vi til Allinge, hvor vi spiste sild fra Nordbornholms Røgeri, sådan som sild bør spises: Med fingrene. Jeg tror, at det er det røgeri på Bornholm, der leverer de saftigste og mest velsmagende sild.

Opalsøen

Tirsdag var en rigtig sommerdag, så vi nød mest stranden og terrassen.
Om aftenen kørte vi til Allinge for at spise på restaurant Margeritten. Ideen med at tage helt til Allinge var, at vi efter måltidet ville se solnedgangen fra Hammerhavnen, og valget faldt på Margeritten, fordi der var vinbjergsnegle på menukortet.
Restauranten var hyggelig, men sneglene var en skuffelse. Hvidløgsbøffen var på det jævne, mens plankebøffen var lækker.
Solnedgangen viste sig ikke at være særlig flot den aften på grund af massive skyer mod vest.
Det bedste den aften var faktisk den hjertelige betjening på Margeritten. Tak for det, Nina!

Onsdag besøgte vi Østerlars kirke, der er den største af rundkirkerne. På et skilt stod skrevet, at kirken senere på dagen ville være lukket "på grund af kirkelige handlinger". Det viste sig imidlertid, at der var planlagt en brandøvelse. Med vievand?
Videre til Gudhjem Røgeri, hvor vi fik en gang "Sol over Gudhjem" og røget torskerogn på terrassen ved røgeriet. Begge dele smagte fortræffeligt. (Terrasse, fiskebuffet og anretninger - der er godt nok sket en udvikling siden dengang, jeg som knægt købte en røget sild for min sidste tokrone og fortærede den på molen).
På hjemvejen stoppede vi op i Aarsdale og købte torskefileter fra en kutter.
I Aakirkeby besøgte vi Aa kirke, der engang kaldtes øens domkirke.
Om aftenen kørte vi til Rytterknægten, hvor vi tog en 1½ times tur med hestevogn og gode historier rundt i Almindingen. Hyggeligt.

Udsigt fra Østerlars rundkirke

Torsdag var det regnvejr. Vi besøgte øens automobilmuseum, der også har gamle radio- og tv-apparater og meget andet. Seværdigt!

Bornholms Automobilmuseum

Fredag besøgte vi Nyker, der er den mindste af rundkirkerne. Købte en kasse sild i Allinge, så vi kunne trappe langsom ned efter hjemkomst fra ferien.
Om aftenen fik vi stegte ål i Svaneke Bryghus. De var lidt for fede til vores smag.

Lørdag. Ventetiden mellem aflevering af nøgler og færgens afgang blev udnyttet på Bornholms Museum i Rønne. Der var flere spændende ting at se.