Ferie i Thailand november - december 2007 (side 7 af 7)

Retur til Rejsebeskrivelser

Opdateret d. 6.2.2018

Pak Meng Pier19. dag, tirsdag 4. december
Vi skulle med flyveren fra Krabi allerede kl. 10.10, så vi måtte af sted fra Koh Ngai allerede kl. 06.00. Belært af erfaringen stillede vi i minimal påklædning og rygsækken fuld af skiftetøj, men bølgerne var små den morgen, og desuden viste det sig, at vi skulle med speedbåd, så det var en ganske udramatisk sejltur, hvor vi oplevede en flot solopgang over havet. Efter godt ½ time ankom vi til Pak Meng Pier, hvor en bil ventede på os og efter 1½ times kørsel afleverede os i Krabi lufthavn.
Fra Suvarnabhumi lufthavnen uden for Bangkok blev vi kørt til Rembrandt hotel, der lå i Soi 18 (sidegade 18) ved Sukhumvit Road, der er en meget trafikeret vej i Bangkok.
Om Rembrandt hotel kan jeg kun sige én ting: Det var bare i orden! Tilmed lå hotellet tæt ved Sky Train, der er Bangkoks højbane.

20. dag, onsdag 5. december
Rajada søenDette var en stor dag i Thailand: Kongens 80 års fødselsdag. Vi startede nu stille ud med en travetur rundt om den nærliggende Rajada sø (tror jeg nok den hedder, søen ved Queen Sirikit National Convention Center). Nydelig og fredfyldt. Derefter en god frokost på P. Kitchen Thai Food, der er et lille lokalt køkken på Soi 18, 100 m før hotellet. Om thailandsk mad: Det er generelt en god ide at købe en portion ris pr. person og dertil et antal retter til deling - på thai-manér. Maden er generelt meget krydret. Os stakler, der ikke er masochister, kan altid ty til en gang fried rice (eller 'flied lice', som de siger derude).
Om eftermiddagen måtte vi lige en tur ind til centrum og se på folkemasserne, der ventede på at få et glimt af kongen. Iført vores fine nye gule t-shirts tog vi med Sky Train til National Stadium. Her blev vi tilbudt en tuk-tuk til centrum for 100 Baht, hvis vi lige ville gøre holdt ved sponsorens forretning. Klog af skade takkede vi nej og prajede i stedet selv en tuk-tuk, der ville gøre turen for 120 Baht.
Bymidten var et mylder af forventningsfulde mennesker klædt i gult. Vi fik hurtigt åndenød og kørte tilbage til hotellet. Om aftenen deltog vi i et stemningsfyldt arrangement foran hotellet, hvor vi med levende lys i hånden så kongen på tv. Vi var vel ca. 40 personer. De fleste var hotellets personale, der gik meget op i at råbe hurra og synge konge- og nationalsang. Især sangen gjorde indtryk. Entusiasmen mindede mere om nationalsangen før en fodboldlandskamp end om midsommervisen ved et gennemsnitligt dansk Skt. Hans bål.
Det kan være vanskeligt at forstå den thailandske begejstring for kongen. Den tidligere omtalte Eark forklarede den ved den samlende rolle, kongen spiller i det politisk ustabile land. Kongen er tillige meget respekteret for sit sociale engagement. Populariteten af kongens bedstefar smitter også af på den nuværende konge. Det var bedstefaderen, der rejste rundt i Europa og skaffede sig venner overalt med det resultat, at Thailand undgik - som det eneste land i den del af verden - at blive besat af en kolonimagt.

Lumphini Park21. dag, torsdag 6. december
Om formiddagen tog vi Sky Train til Lumphini Park, hvor vi slentrede en tur fra det sydvestlige til det nordøstlige hjørne af parken. Parken var et hyggeligt åndehul med forbløffende få mennesker. Gangbroen, der ved det nordøstlige hjørne førte over Wireless Road, var tillige starten på en cykel- og gangsti, der gik mod øst i retning af hotellet. Vi fulgte stien, der førte over nogle af de gamle kvarterer og langs en klong. Det var meget anderledes at se Bangkok på den måde. Der var en del trapper og ikke megen skygge, men vi havde heldigvis vand med i rygsækken. Pudsigt at vi kun mødte 2 mennesker på stien, mens byen nedenunder levede sit liv. Da stien sluttede, fortsatte vi i samme retning ad en lille "villavej" til en trappe, der førte op til Ratchadaphisek Road, og så var vi næsten hjemme på hotellet igen - efter et par timers vandring.
God aftensmad på Lean On Tree, der var en hyggelig thai-have lige over for hotellets hovedindgang. Til maden - naturligvis - Singha Beer, en glimrende thailandsk øl.
Lady Boys ShowSå var vi nået til turens højkulturelle indslag: Lady boys show på Mambo, der ligger på Sukhumvit Road mellem Soi 20 og 22. Det var et underholdende show til 800 Baht pr. næse. Jeg er ked af at sige det, piger: De smukkeste kvinder er i virkeligheden mænd!
Til slut en kort tur ad Soi Cowboy (nydelig ludergade), der ligger parallelt med Sukhumvit Road mellem Soi 21 og 23.

22. dag, fredag 7. december
Sidste dag. Pakning, frisør, Guinness, møde med en gammel ven. Købte også et par sko (med noget besvær, thi 47 er ikke den mest anvendte størrelse i Thailand). Selvom det var vemodigt at skulle hjem var jeg på det tidspunkt godt tilfreds med at skulle forlade Bangkoks øredøvende larm, bilos og anmassende gadesælgere.
Kl. 21.30 blev vi kørt ud til Suvarnabhumi lufthavnen, en tur på en lille time. Underligt med en kun to år gammel lufthavn, at vi skulle bruge sammenlagt 2½ time på at stå i kø ved check in, paskontrol og sikkerhedscheck. Turen hjem forløb godt og i mørke. Da vi nåede Kastrup var det stadig mørkt, der faldt en let regn, og det var blevet lørdag morgen. Julen stod for døren.

Lekture: Links:

Rejsebeskrivelser m.v.:
Mogens Kjær: Isan - Det ukendte Thailand (2004, lidt om Khao Yai og Bangkok)
Mogens Kjær: Thailand - det gyldne nord (2002, Bangkok og Chiang Mai)
Henrik Lykke (bl.a. Aonang)

Andre oplevelser i Bangkok (fra Thailand.dk)
Fra Bangkok til Ayutthaya med båd som i gamle dage (fra Thailand.dk)
Lonely Planet
thaiguide.dk

Advarsler m.m.:
Udenrigsministeriets rejsevejledning
Udlandsvaccinationen
PAY MY RESPEKTS TO MY ANCESTORS (fra Thailand.dk)