Hamborg 2015

Retur til Rejsebeskrivelser

Opdateret d. 17.8.2015



I august måned tog vi en tur til Hamborg. Et bryllup i familien gjorde, at vi kørte dertil via Jylland. Motorvej 7 var berygtet for adskillige vejarbejder og deraf følgende køer, så vi besluttede at køre ad den vestligere Bundesstrasse 5 og motorvej 23, hvilket viste sig at være et udmærket valg, om end det var ret kedelig vej. Med til historien hører, at vi inden Tyskland gjorde et stop i Bredebro og købte sko i Eccos outlet. Inden den videre færd fik vi en meget velsmagende pariserbøf på den nærliggende Cafe Sko.

5 overnatninger havde vi bestilt på relexa hotel Bellevue Hamburg, der lå smukt ved Aussenalsters bred. Vi havde bedt om "Alsterblick wenn möglich", og det fik vi. Værelse 30 havde en flot udsigt over søen. Vi havde også mulighed for at betragte, hvordan myldretidstrafikken om morgenen blev afviklet på den 4-sporede vej An der Alster: Der blev sat kegler ud, der markerede, at der nu var 3 vognbaner mod byen og 1 vognbane ud ad byen. Når mylderet var overstået, samlede en vogn keglerne sammen. Det virkede som en god løsning, der nok er lidt for simpel til danske forhold.

Udsigt over Alster An der Alster Udsigt over Alster Udsigt over Alster Hus
Udsigt fra værelset over Aussenalster. 3 vognbaner ind og 1 ud i morgenmylderet. Ved bredden af Aussenalster. Ved bredden af Aussenalster. Flot udsmykket hus i nærheden af hotellet.

Værelsets beliggenhed ved An der Alster havde dog en ulempe, nemlig trafikstøjen, og da vi havde nogle meget varme dage i byen (24 - 32 grader), stod vinduerne vidt åbne og larmen var øredøvende. Et brev på værelset fra hotellets direktør gjorde det klart, at der ikke var planer om air condition i det aldrende hus, men vi var da velkomne til at klage. Til gengæld lå der ørepropper til fri afbenyttelse. Det var da en god måde at fortælle på, at problemet var velkendt, og det affandt vi os fint med. Fordelen opvejede ulempen. I det hele taget var værelset veludstyret. Wifi fik jeg dog ikke til at virke på værelset, men vi fik et password til et net, der dog kun virkede i nærheden af receptionen.

Hotellet rådede over P-pladser i gården og i en underjordisk garage, 10 Euro pr. nat. I gården fandtes endvidere borde og stole med servering i restaurantens åbningstid. Morgenbuffeten var god og varieret. De øvrige få måltider, som vi indtog på hotellet, var ok. Dog var Ulla helt vild med Tote Oma, en slags blodpølse med kartoffelmos og sauerkraut.

Den helt store fordel ved hotellet var den centrale beliggenhed, kun 2 busstop fra hovedbanegården og tæt ved gaden Lange Reihe, der var et sandt eldorado af restauranter og cafeer. Ingen tvivl om, at vi igen vil vælge dette hotel, hvis vi atter skal overnatte i Hamborg.


Hjemmefra havde vi online købt og udskrevet ugekort á 26,90 Euro ved Hamborger Verkehrsverbundes (HVV) (Wochenkarte, Großbereich Hamburg (Ringe AB)). Det var nok vores bedste investering i nyere tid, der betød, at vi kunne benytte bus, U-Bahn og S-Bahn når som helst, vi ønskede det.

Reklame
Was? Vores kronprinsesse på en U-Bahn station? I en reklame for et tv-show?


Traditionelt begyndte vores udforskning af Hamborg med en tur med sightseeing bus. Der var flere busselskaber at vælge imellem. Vi valgte de røde busser (Die Roten Doppeldecker), og det viste sig at være et godt valg. I andre busser så vi passagerer med hovedtelefoner lytte til præfabrikerede foredrag (som formentlig indeholdt flere lange pauser, da busserne ofte måtte køre omveje på grund af megen vejarbejde i byen); men i vores bus fortalte en engageret guide Willy på tysk og engelsk levende og aktuelt om alt, hvad chaufføren Peter kørte forbi.

Willy fortæller
Willy fortæller.


Hamborg bød på mange seværdigheder. Her er nogle af dem, vi besøgte:

Vi besøgte flere kirker. Den mest spektakulære var ruinen af St. Nikolai, der som Gedächtniskirche i Berlin var et monument over krigens ødelæggelser i Hamborg. En elevator kørte 76 m op i tårnet til en udsigtsplatform, men tårnet var under sanering og derfor omgivet af et stillads, der tog det meste af udsigten. Et museum ved kirken beskrev med udstillingen Gomorrha 1943 Hamborgs ødelæggelser under krigen.

St. Nicolai kirke St. Nicolai kirke


Rådhuset bød på rundvisning hver halve time. Det nuværende rådhus blev taget i brug i 1897, og ved et lykketræf (kan man vel kalde det, da bomben, der landede ved rådhuset, var en forsager) blev det ikke ødelagt under 2. verdenskrig. Det var en interessant og flot rundvisning.

Rådhuset Rådhuset Rådhuset Rådhuset


Vi var en tur med elevatoren ned i den gamle Elbtunnel fra 1911, der stadig benyttes af fodgængere, cyklister og enkelte bilister, der transporteres ned i tunnellen med elevator.

Gamle Elbtunnel Gamle Elbtunnel


Vores gode ven Bo havde taget toget til Hamborg, og meget af byen så vi sammen med ham. En dag tog han os med bus 112 til endestationen i Altona, hvor vi læskede ganen ved museumshavnen Oevelgönne, base for mange gamle, sejldygtige skibe.

Museumshafen Museumshafen Museumshafen
Museumshavnen. Der var også en strand. En hjuldamper kom forbi.


Kunsthalle var under ombygning, og derfor var det (heldigvis?) kun et uddrag af malerisamlingen, der var tilgængelig. Mange flotte malerier!


Vi var naturligvis også på en havnerundfart. Kaptajnen på vores barkasse gav gode informationer om bygninger, skibe, anlæg og arbejdsmetoder ved og i havnen.

Hamborgs havn Hamborgs havn Hamborgs havn
Tårnet viser tid og vandstand. Nybyggeri ved havnefronten med flotte lejligheder - hvis man har råd. Elbphilharmonie, det imponerende koncerthus, der har været under opførelse siden 2007.


Vi havde hjemmefra købt billetter inkl. dinner til Pulverfass Kabaret på Reeperbahn. Det var et krav, at den første drink skulle koste min. 20 Euro. Det klarede vi let ved at bestille to flasker vin. Maden var udmærket, men showet var til tider noget amatøragtigt. Nogle af de gode indslag var uden tvivl groteske damer (var det damer?), der fyrede vittigheder af, men vores tyskkundskaber slog knap nok til. Sandt at sige kedede jeg mig bravt cirka halvdelen af tiden. Det gjorde det heller ikke bedre, at begge strip shows var mandestrip. Ulla var mere fornøjet.


Planten un Blomen var et stort, flot og fredfyldt haveanlæg, hvor mange indfødte nød stilheden og solen.

Planten un Blomen Planten un Blomen


Tierpark Hagenbeck, som Carl Hagenbeck åbnede i 1907, var en stor oplevelse. Ved indgangen fik vi (mod en beskeden donation) en pose med godkendt foder til dyrene, der altså gerne måtte fodres undtagen de steder, hvor skilte forkyndte, at det ikke var tilladt. Flere (ufarlige) dyr gik frit rundt i haven, og et glimrende kort samt opsatte pile guidede os igennem haven forbi alle dyrene. Herligt, at der også fandtes masser af bænke, toiletter, boder og restauranter i haven.
Tierpark Hagenbeck Tierpark Hagenbeck Tierpark Hagenbeck
Jeg giver lige elefanten end håndsrækning. Elefantungen er født 13/7 2015. Har jeg fundet én af mine aner? Et velvoksent kæledyr.


Hjemturen valgte vi at gøre ad motorvej 7. Efter adskillige kø-kørsler og ufrivillige hvil nåede vi Flensborg, hvor vi ville grænsehandle. Desværre var jeg uopmærksom i byen og blev blitzet. Det er skæbnens ironi, at det skulle overgå mig i Tyskland, hvor man ellers har forholdsvis rimelige fartgrænser. Nå, i sådan en situation er det kun at glæde sig over alle de gange, man ikke er blevet taget for en forseelse. Den trælse afslutning kunne dog ikke ødelægge vores opfattelse af at have haft nogle gode dage. Hamborg er en dejlig by.


Links:

Retur til Rejsebeskrivelser